Thursday, November 25, 2010

ntah hapa-hapa

yang dinamakan manusia itu..
huhhhhhhhhh susah nak describe
rambut sama hitam
hati lain-lain
(kaitan??? tak da kaitan)

suatu petang yang hening,
berlaku satu perbualan @ chatting di laman sesawang yang sememangnya popular sekarang nih, 
tak lain tak bukan, FACEBOOK
perbualan diantara 2 sahabat sekolah rendah
(tak la begitu close sangat)

kenal lagi??

mesti la kenal

buat apa sekarang?

tak buat apa-apa??

dah pregnant?

alhamdulillah, otw..

abang kerja apa?
(dah start oke soklan personal)

kerja kilang

tak kan kot.. tipu la

ya la..
(ko budget aku kawen ngan anak Dato' ke? huhh)

iskkk.. tipu la
(tak caya lagi tuh..)

ya la.. engineer

wauuuu.. ok la tu
(tak ubah skit pun ejaan dia ye)

ok..ada lagi la soklan-soklan cepu gangsa dari dia
dah rasa macam kena interview je tadi

so what??? husband aku kerja kilang.. husband ko tentera..
(kan dah nampak ayat tak cerdik aku di situ.. huhu)

kot ye pun dah lama tak contact, boleh tak tanya soklan-soklan standard orang umur 26??
(aku sendiri pun tak tau soklan stendet umur 26 tu camna.. haha)

************************
tu satu situasi.. ada situasi lain jugak::

bersembang dengan housemates baru kepada rakan baik secara face to face

nak tengok gambar kawin

aku pun baik hati tunjuk mana yang patut

honeymoon kat mana??

Bali

owh.. husband keja apa??

kerja kilang

abis tu, honeymoon ni sapa sponsor??
(mungkin pada dia kedengaran agak tidak logik memandangkan aku adalah penganggur terhormat)


sendiri
(jawab dalam keadaan tergamam)

banyak ke abis duit time kenduri hari tu??

ada la dalam 15k
(jujur je aku ni jawab)

la.. boleh kawin sangat la kalau macam tu.. kakak saya kawin abis 30k

so what??????
lantak ko la nak abis 100k pun
ada aku kisah?? tak guna duit aku pun kan??
dah itu je aku mampu.. tadi aku pegi Bali ko macam tak puas hati kan??
sangat tak faham dengan perangai manusia ni
apa yang dia dapat bila cakap macam tu kat orang??

"ummi, sabar ummi.. tak baik ummi marah-marah", kata baby 
(selingan)


  tak kisah la apa kerja sekalipun, yang penting dia bagi makan anak bini dia dengan duit yang halal
betul tak????
jangan ko asyik bangga laki ko kaya kalau dari hasil yang tak halal
lagi kesian kalo ko sendiri tak tau pekerjaan sebenar laki ko
huhhhhh


dah.. lega skit rasanya..
hehe.. blog jadi tempat meluahkan yang terbuku dihati

maaf la ye kalau bagi pembaca-pembaca sekalian benda tu agak remeh..
memang sesekali kedengaran agak remeh
yang penting nak luah jugak


p/s::: tak payah la nak jaga tepi kain kak joyah sampai macam tu skali..


2 comments:

~ i.n.a.z.d.a.u.d ~ said...

hm... mmg pun maksu... akak pun salu dpt soalan² mcm tu.. akak sendiri klu org tny keje ape pun x tau nk jwb.. nk ckp keje engineer oil & gas, mcm poyo pulak.. salu klu org tny, akak ckp keje company minyak.. biar dorg teka sendiri keje ape.. bila dah tau engineer, dia tny elaun pulak... lps tny elaun, tny gaji pulak... pastu stat la, husband keje ape? tp jwpn akak sama mcm maksu, keje kilang.. kecik lg la, kat fb dia tulis operator pengeluaran.. hehehe....

ctrohani said...

tu la... tak faham dengan orang-orang sekeliling.. kita ni kalau nak tanya pun tak da sampai detail macam tu.. kadang-kadang geram je..