Tuesday, May 4, 2010

~*dysmenorrhea*~

.......**dysmenorrhea**..........

ermmm... apa plak ni?? berkaki kah dia??
ada hidung mancung macam aku kah??
pipi gebu bak en suami??
berperut buncit macam ....
bla bla bla
hahahah

merapu di awal entry memang bagus untuk penulis menaikkan rasa ghairah untuk menulis..
whahahaha.. statement apakah ini?
statement ibu mengandung
@
anak yang tak sedar dek untung?

cukup..cukup.. enaf puan ct..

ari khamis, bermula la episod duka ku..
sakit perut yang teramat sangat...
datang bulan rupanya..
tapi, lain macam ja sakit tu..
xpenah plak sakit camtu time sebelum kawin
tetiba teringat kata2 orang tua..
"ala, kalau senggugut teruk sebelum kawin, ubatnya kawin cepat2.. hilang la sakit tu"
tp, aku bukanla termasuk dalam kategori senggugut teruk ni..
alhamdulillah la..
biasa-biasa ja sakit tu..
tak menjejaskan aktiviti harian pun..
ceewahhhh..
(dalam hati..syukur padaMu ya Allah)


oppsssss..apa kaitan dengan ayat ungu tu??
takkk.... aku pelik je.. aku yang dah kawin ni plak yang rasa sakit yang melampau..
kan bertentangan ngan statement ungu tu..
haishhh.. susah betul nk explain dalam bentuk ayat ni..

dah puas tertonggeng-tonggeng
(bukanla tonggeng pun sbenarnya.. nak explain betapa sakitnya aku ni ha..)
kat makmal applied electricity
(tempat aku men facebook tiap2 ari)
dengan baik hati nya dila bawakan aku ke klinik
KLINIK AJWA

sebelum ke klinik, dah minta permission en suami..
sibuk je dia pesan suh bgtau doktor tu aku ni dah kawin..
so, ayat pertama aku bila masuk bilik doktor tu, ayat tu la aku guna..
ikut cakap suami la katakan..
"Dr, sbenarnya saya ni baru kawin... bulan 2 aritu.. buat majlisnya kat kedah...
kat umah abg saya.. tema warna hitam putih..
bla bla bla bla.."
(haha...tipu je yg italic tu..)
tak cukup gila lagi nak explain camtu..
(na'uzubillah)

dipendekkan cerita, baca la lakon semula dialog aku n puan doktor:

DR::: bila last awak period ye??
aku::: .........(mana leh bgtau kat sini.. open sangat)

DR::: sebelum ni kerap tak awak buang air kecil??
aku:::: ermm.. sebelum ni kerap jugak.. tapi sekarang dah ok.. alhamdulillah.
(remember my entry frequent urination before this??)

DR:: puan ambil apa2 ubat masa kerap buang air tu??
aku::: ermm..xda pulak..

DR::: boleh baring sekejap.. saya nak check.. saya takut awak miscarriage je.
 tapi rasanya tak kot kalau tengokkan pada period awak sebelum ni??

aku:::: ternganga2 aku ni.. bila pulak aku pregnant ni?? nak miscarriage..
tapi, sumpah.. sakit sangat menstuasi kali ni.. and dah macam bleeding dah..

lepas DR check, dia kata xda apa2 masalah..
benda ni biasa terjadi pada pasangan baru kawin..
dipanggil 'honeymoon ....(tak ingat term blkg tu)'
mungkin effect kekerapan aku buang air sebelum ni..
so, menstruasi aku kali ni sakitnya lain macam

lepas dapat MC untuk ari jumaat tu, balik umah n rehat
tak dapat join celebrate besday zahari malam tu..
sorry zahari..


jumaat petang, fly ke penang.. jumpa hubby

info tentang dysmenorrhea:

gynaecological medical condition characterized by severe uterine pain during menstruation. While most women experience minor pain during menstruation, dysmenorrhea is diagnosed when the pain is so severe as to limit normal activities, or require medication
(info dari wikipedia)


that's all..

 

4 comments:

DilaGhani said...

takpe..sume housemates mendoakan supaya kitorang cepat2 jadi auntie2 yg howt.. haha

ctrohani said...

hikhikhik.. insyaAllah.. doa2 la eh.. bakal mummy and daddy dah ready untuk ada baby..

zackque said...

saya pun nk jd uncle yg cool and hensem... ngehehehe... doakan saya sihat2 selalu, pjg umur and murah rezeki pun dh ckp...

ctrohani said...

insyaAllah, Zahari.. moga kita sentiasa dirahmatiNya.. dan dipermudahkan dalam segala urusan...