Thursday, April 15, 2010

Frequent Urination

aku kerap sangat k***ing lately ni.. hmm.. situasi yang agak merisaukan.. mlm ni makin menjadi2 plak.. xlarat nk ulang g toilet dh.. puas aku google.. ada 2 kemungkinan.. 1 baik, 1 lg kurang baik.. hmmmmm.. cmna ni?? nak cerita sebab yang baik dulu ke yang buruk dulu???? yang baik dulu la no...hehe..

1. Tanda-tanda awal kehamilan
   - menurut website http:/portal.alamhamil.com ni, salah 1 tanda kehamilan adalah kerap buang air kecil.. sebab sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing kita..so, memang akan terjadi la frequent urination tu.. (tapi, agak kurang logik la..  aku tak rasa ni adalah sebabnya.. sebabnya aku n en suami ja yang tau.. huhuhu.. klau logik, alhamdulillah la..)

2. Tanda2 awal penyakit..(Na'uzubillah)
 - ada banyak kemungkinan.. antaranya:
  • Hyperglycemia - paras gula tinggi dalam darah (logik ke tak ha?? tapi, keturunan aku memang ada kencing manis ni.. minta dijauhkan la.)
  • Hyperinsulinemia - paras insulin tinggi dalam darah kerana berusaha bawa glukos yang meningkat di dlm darah.
  • Urine infection - klau terasa sakit masa buang air kecil tu.. (aku???? tak rasa sakit pun..alhamdulillah la)
tu ja yang dapat setakat ni.. tapi, kencing tak lawas ngan kerap buang air tu sama ke tak eh??? aku punya kes ni, aku pun xsure mana satu.. ahhaa.. boleh tak macam tu? sebab kalau kencing tak lawas, ada kemungkinan dia jugak yang bersangkut dengan early marriage ni.. daripada info yang aku dapat dari google ni, kencing tak lawas tu normal untuk orang yang baru lepas kawin.. ni info yang aku dapat tu::::


"Masalah kencing tak lawas sering terjadi pada wanita yang sudah berkahwin. Ia dipanggil urinary tract infection dan amat biasa dan kerap berlaku.


Untuk masyarakat timur, kebanyakan kes berpunca dari amalan kebersihan yang tidak rapi dan terjadinya jangkitan kuman dari tempat tandas awam ataupun melalui persetubuhan. Jika tidak dijaga ia boleh menjadi lebih tenat dan keradangan boleh terbentuk di bahagian pelvic dan kesakitan yang teramat sangat berlaku lantaran kuman yang merebak."


ermmm...minta dijauhkan la dari sebab2 yang negatif tu.. amennn...
dalam dilema ni.. takut nak jumpa doktor.. hello kakak... dh umur brapa ni?? masih takut mau jumpa doktor lagi ka??? ayoyoyoyoyo...



4 comments:

norleecious said...

saya nak doa semoga sebab nya adalah yg pertama itu...woot woot!!

ctrohani said...

hehe.. masyeh.. moga jadi kenyataan la. tapi, ntahla.. macam tak je.. hehe..tp, kuasa Tuhan. sapa yg tau kan??

zackque said...

saya pun doakan yg pertama tu...

ctrohani said...

ntahla zahari.. saya kurang rasa yang pertama tu.. tp, xtau la apa sbbnya yg sbenar.. hhe.. tkut nk jmpa dokor.. tunggu la 2 3 ari lg.. tgk cmna keadaannya..